מדרגת העולם כעת היא לעבוד מצד ההטבה שברצונו והמיוחדים מכוונים לאור העתיד
בעבודה מצד הטבת הבורא יש לזכור שההטבה מגלה את השלמות שבשורשה
העובד מתוך הכרת האמת עובד מטעמים כלליים יותר ופותחים לו את השער הכללי
מעל להכרת הטוב באה ההכרזה הגדולה האומרת זו האמת ואני מאמין בה
עיקר השאלה איננה אם העבודה לצורכו או לצורכנו אלא מה אמת תכלית החיים
תורה ומצוות צריכים כנפים שיעלו אותם למעלה והם היראה והאהבה
העולם הולך ומתעלה וכפי שחכמתו מתעלה בלי גבול כך ואף יותר מכך הרצון
הענוה מכונת את רצוננו להיפתח ולקבל את רצון ד' שאינו אלא אור החיים ממש
הענוה אינה השפלה עצמית שעלולה לגרום לחולשה אלא מבט רחב של חסד ואמת
בלי ענוה מחשיב האדם עצמו וחוצץ בין רצונו לרצון ד' אינו מוכן לחיבור גמור לד'
כשאתה עושה למען ד' הוא לא צריך ממך כלום זה רק כדי לחבר רצונך לרצונו
רצון האדם אינו אלא ניצוץ מרצון ד' המתגלה בהויה כולה ובו הוא מוצא את מעין חייו
חיים שלמים צריכים הכרה בידיעת שלמות הבורא ואיתה הרצון הטוב בתורתו
המציאות החומרית משדרת ידיעות, הידיעה היא שעושה את החיים, ידיעת ד' היא שיא החיות
לא ההנאה האישית העיקר אלא הטוב והתיקון להויה כולה הבאה מעשיית נחת רוח לבורא
במעשים ובלימוד אמונה צריך לטהר את הכונה לעשות נחת רוח לפניו
אף שיש דרכים נעלות יותר לעבודת ד' מאהבה אל תוותר על הכרת הטוב
האדם הישר והבריא משתוקק להכיר בטוב למיטיבו ובמיוחד למיטיב הגדול מכולם
התרגל לראות את ד' דוקא בדבר בו אתה עסוק כי כעת דוקא בו מתגלה אליך הקב"ה
אותם מילים שלוש פעמים ביום וכל תפילה חדשה לגמרי מצד עומק החיים הנובעים
אחרי שלב הלחץ וההיטהרות מגיע הזמן לשחרר מחדש את הנפש להאיר באורה
יש מי שמכריח עצמו להיות בשמחה מתוך חובה מבלי שיבין מה טוב לו באמונה
ההיטהרות בנויה על איסוף קוי הרוח והנפש לנקודתם המקורית הטהורה
לימוד אמונה צריך להיות עם חקירות שכליות הבנות וידיעות זה לא לימודי אוירה
השכל והרצון במקורם טהורים ורק השתעבדותם לגוף היא שבלבלה אותם
חז"ל החמירו בענייני מידות וביטלו אפילו מצות עשה מחשש מראית עין של יוהרא
בזמן הלימוד לא מתרגשים. הזמן הנכון להתרגשות הוא רק לאחר הלימוד כדי שלא להפריע לצלילות השכל
העבודה על המידות מביאה את ההרמוניה בין השכל הרצון המידות והמעשים
אם ברור לך שמעצתך הטובה יפול חברך למידה רעה אל תיתן לו עצה זו
כל מי שחננו ד' בבינת לב לא ימצא קורת רוח אלא אם ילמד אמונה בעמקות
עבודת ד' מורכבת מידיעות שכליות שהופכות בעבודת האדם לחלק מהוויתו
השווית מידותינו ופעולותינו למידותיו ומצוותיו יתברך פותחת שערינו לקבלת האור
מי שרוצה להתקדם רוחנית מוכרח לקבל את מרירות סם הריפוי והתיקון המידותי
כשאין ברירה ואין דרך אחרת לקיום מצוה מסויימת מותר לומר הצריך לשם כך
האיסור לדבר דיבורי גאוה הוא מצד עצם הדיבור הרע ולא רק משום שיביא לגאוה
מטרתן של סייגות התורה לא רק להרחיק מעבירה אלא גם לשלול מעשים שיש בהם מטעם העבירה עצמה
ההולך בדרך הטוב אינו נבהל מחסרונותיו המתגלים בהשתלמותו, הפחדן מדחיקם בגאוה הזויה
כשתאות ריגושי הגוף נגמרת מתחילים לחפש ריגושים רוחניים דוגמת שכרות וגאוה הזויה
הדרך להתעלות לחיי הטוב מצריכה בינה עמוקה ביחודיות כל נשמה ונשמה
כל דבר במקומו הנכון מעניק נחת אבל מחפשי הריגושים מדמיינים שמהומת התאוות היא הנכספת
חכמת האמונה בעומקה מתרחשת בעצמות הנשמה שאף אחד אחר לא יחיה אותה במקומך
בשונה מהמלאכים זכה האדם לעצב את חווית חייו ומעלתם בהשתדלותו המשפיעה על הכל
אין אפשרות להעביר חכמה זו. כל אחד צריך לעבור את התהליך של העיון וההבנה בעצמו
החיים הם חסד מהבורא הרגשת החיים היא הרגשת מציאות המתחזקת מחוויות טובות
מי שאינו לומד אמונה ומידות, כמו עוצם עיניו ומוליך עצמו באפלה
כל מידה מורכבת ממספר יסודות, הכרת יסודות הגאוה תאפשר לצאת ממנה בהצלחה
בלי דעת והבנה לא נוכל לבנות מידות טובות של קרבה תמידית לד'
שכנת הענוה שיש להרחיקה היא מידת העצבות אבל שורשן שונה לגמרי
הקביעה האלוקית של המידות בטבע אף שאינן מכוונות עד לפיתוחן, היא כדי שלא יאבדו לאחר תיקונן
שכנות הגבורה שיש להרחיקן הן הכעס הגאוה הנקימה ועוד יש לנסר את הגבורה ולא לוותר עליה
ההבנה של עומק המילים בנויה על התאחדות הוויתית עם משמעותן הפנימית
לא די להתלהב ממידה טובה צריך גם גבורה נפשית להעמיק ולהתמיד בתיקונה הארוך
כדי להצליח בלימודי אמונה יש לדעת שהמילים אינן נושאות את מלוא עומק משמעותן
כדי לנסר מידה טובה משכנתה יש להעמיק בציור מהות כל מידה ולהבחינה ממידות שכנות
התיקון מתחיל בידיעת המידות והתלבשות הנפש בהן ובנסירתן ממידות שכנות בלתי רצויות
אנשי תבונה ילמדו את העם על מהות כוחותיו העמוקים ויעזרוהו להוציא כוחותיו לפועל
יש לנו כשרון לחכמה נבואה ועוד ואנו שקועים בקטנות מוחין שעוצרת אותנו מלהתפתח
אין להתעלם מכוחות שבתוכנו הם פועלים פעולתם בהכרח ומוטב שנפתח אותם נכון
גם אם מדובר במדרגה שאתה ראוי לה, כל עוד לא הגעת אליה אל תתנהג כמו מי שכבר הגיע
אל תבקש הכל כאן ועכשיו עבוד והתקדם במעשיך מלמטה ומהשמים יעזרו לך להתעלות
כדי לדעת מה מעלה טובה לנו צריך להתבונן לעומקה ולברר אם באמת אנו רוצים בה
בסופו של כל חשבון נפש מוכרחים להגיע המעשים בהם מתגלה האור בפועל
דעת הנפש ומידותיה נותנת לנו כלים להפיכת עבודת התיקון לעבודה שמחה מאירה ומחזקת
אי אפשר לעשות חשבון נפש מושכל אמיתי ובריא בלי לדעת מהות הנפש ומידותיה
בלי ללמוד ולדעת מה זה ישראל ארצם ותורתם, מה יחסר לאדם בחסרונם
יש שלב בהתעלות האדם, שכדי להתחבר היטב ללימודו צריך ומוכרח הוא לכתוב ואף לחדש
הצטרף לרשימת התפוצה שלנו וקבל את השיעור השבועי והחוברות החדשיות לדוא"ל