מדרגת העולם כעת היא לעבוד מצד ההטבה שברצונו והמיוחדים מכוונים לאור העתיד
בעבודה מצד הטבת הבורא יש לזכור שההטבה מגלה את השלמות שבשורשה
העובד מתוך הכרת האמת עובד מטעמים כלליים יותר ופותחים לו את השער הכללי
מעל להכרת הטוב באה ההכרזה הגדולה האומרת זו האמת ואני מאמין בה
עיקר השאלה איננה אם העבודה לצורכו או לצורכנו אלא מה אמת תכלית החיים
תורה ומצוות צריכים כנפים שיעלו אותם למעלה והם היראה והאהבה
העולם הולך ומתעלה וכפי שחכמתו מתעלה בלי גבול כך ואף יותר מכך הרצון
הענוה מכונת את רצוננו להיפתח ולקבל את רצון ד' שאינו אלא אור החיים ממש
הענוה אינה השפלה עצמית שעלולה לגרום לחולשה אלא מבט רחב של חסד ואמת
בלי ענוה מחשיב האדם עצמו וחוצץ בין רצונו לרצון ד' אינו מוכן לחיבור גמור לד'
כשאתה עושה למען ד' הוא לא צריך ממך כלום זה רק כדי לחבר רצונך לרצונו
רצון האדם אינו אלא ניצוץ מרצון ד' המתגלה בהויה כולה ובו הוא מוצא את מעין חייו
חיים שלמים צריכים הכרה בידיעת שלמות הבורא ואיתה הרצון הטוב בתורתו
המציאות החומרית משדרת ידיעות, הידיעה היא שעושה את החיים, ידיעת ד' היא שיא החיות
לא ההנאה האישית העיקר אלא הטוב והתיקון להויה כולה הבאה מעשיית נחת רוח לבורא
במעשים ובלימוד אמונה צריך לטהר את הכונה לעשות נחת רוח לפניו
אף שיש דרכים נעלות יותר לעבודת ד' מאהבה אל תוותר על הכרת הטוב
האדם הישר והבריא משתוקק להכיר בטוב למיטיבו ובמיוחד למיטיב הגדול מכולם
התרגל לראות את ד' דוקא בדבר בו אתה עסוק כי כעת דוקא בו מתגלה אליך הקב"ה
אחרי שלב הלחץ וההיטהרות מגיע הזמן לשחרר מחדש את הנפש להאיר באורה
ההיטהרות בנויה על איסוף קוי הרוח והנפש לנקודתם המקורית הטהורה
השכל והרצון במקורם טהורים ורק השתעבדותם לגוף היא שבלבלה אותם
העבודה על המידות מביאה את ההרמוניה בין השכל הרצון המידות והמעשים
עבודת ד' מורכבת מידיעות שכליות שהופכות בעבודת האדם לחלק מהוויתו
מי שרוצה להתקדם רוחנית מוכרח לקבל את מרירות סם הריפוי והתיקון המידותי