כשהתורה מצוה על לקיחת הפסח במילים משכו וקחו לכם היא מגלה את הסוד הגדול של החירות הדרוש לנו היום כל כך במדינת ישראל
השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, אור ליא' ניסן תשפ"ה
א. שמות יב' – ויקרא משה לכל זקני ישראל ויאמר אלהם משכו וקחו לכם צאן למשפחתיכם ושחטו הפסח.. רש"י - משכו - מי שיש לו צאן ימשוך משלו. וקחו - מי שאין לו יקח מן השוק. רמב"ן - ויתכן שאמר "משכו" בעבור היות צאנם רחוק מאד מהם בארץ גשן כי תועבת מצרים כל רועה צאן. אונקלוס - וקרא משה לכל סבי ישראל ואמר להון אתנגידו וסבו לכון.. רבי אברהם בן הרמב"ם - משכו. תרגמו המתרגם "אתנגידו" טעמו "אנגרו" (בערבית ="המשכו") והוא תרגום שמצד הלשון לא יתכן אלא אם היה לשון הכתוב "המשכו" ופשטיה דקרא "משכו הצאן אחר פיזורה".
ב. זוהר ויחי רנ. - כוס ישועות אשא דהא בהאי כוס אתנגידו ברכאן מאינון ישועות דלעילא והוא נטיל לון וכניש לון.
ג. בראשית יב' - ויאמר ה' אל אברם לך לך. רש"י - להנאתך ולטובתך.
ד. שמות יב' - וילכו ויעשו בני ישראל כאשר צוה ה' את משה ואהרן כן עשו. רש"י - וילכו ויעשו בני ישראל - וכי כבר עשו, והלא מראש חודש נאמר להם, אלא מכיון שקבלו עליהם, מעלה עליהם כאלו עשו. וילכו ויעשו - אף ההליכה מנה הכתוב, ליתן שכר להליכה ושכר לעשיה. כאשר צוה ה' את משה ואהרן - להגיד שבחן של ישראל, שלא הפילו דבר מכל מצות משה ואהרן. ומהו כן עשו, אף משה ואהרן כן עשו. העמק דבר - הרבותא הוא שלא נהגו סלסול בעצמן רק משכו בעצמם טלה הפסח.
ה. הטורים - ויעשו. כן עשו. שתי עשיות, אחת לפסח ואחת למילה. יחזקאל טז' – בדמיך חיי. רש"י – שבדם פסח ודם מילה נגאלו. רות רבה ו' א' - חצות לילה אקום להודות לך על משפטי צדקך.. וצדקות אשר עשית עם אבותינו במצרים שלא היו בידם מצות להתעסק בהם ויגאלו ונתת להם שתי מצות שיתעסקו בם ויגאלו ואלו הן דם פסח ודם מילה.
ו. פסיקתא זוטרתא - כיון שקבלו עליהם לעשות מעלה עליהם כאלו עשו: וכה"א בדניאל למן היום אשר נתת את לבך להבין ולהתענות נשמעו דבריך. דניאל י' יב' - ויאמר אלי אל תירא דניאל כי מן היום הראשון אשר נתת את לבך להבין ולהתענות לפני א-להיך נשמעו דבריך ואני באתי בדבריך. רש"י - באתי בשליחות זו בשביל דבריך ורבותינו דרשו במס' יומא ואני באתי לתוך הפרגוד על ידך שהייתי מגורש מתוכו. יומא עז. - אמר לפניו רבונו של עולם אם יהיו כל חכמי אומות העולם בכף מאזנים ודניאל איש חמודות בכף שניה, לא נמצא מכריע את כולם, אמר הקדוש ברוך הוא, מי הוא זה שמלמד זכות על בני, אמרו לפניו רבונו של עולם, גבריאל, אמר להם יבא, שנאמר ואני באתי בדבריך.
ז. אורות הקודש ג' מוסר הקודש מז' - אין שום ישועה שלמה באמת, כי אם אותה שהנושע פעל להופעתה בפועל ידיו.
ח. מדבר שור דרוש הארבעה ועשרים - המעשים פועלים להוציא מן הכח אל הפועל הצפון בנפש.
ט. קובץ ד' מו' - ההשגה הא-להית, היא תלויה במעשים תליה עצמית.
י. אורות התחיה לא' - יתפתח הישוב בארץ ישראל, יבנה הבנין הלאומי, מתוכו יפוח רוח גדול, נשמת האומה תתעורר לתחיה.
יא. במדבר טו' – והיה לכם לציצית וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ד' א-להיכם ועשיתם אותם.. אני ד' א-להיכם אשר הוצאתי אתכם מארץ מצרים להיות לכם לא-להים אני ד' א-להיכם.
יב. שיחות הרצי"ה במדבר עמ' 148 - לפני כמה שנים היה כאן אדם חשוב מאוד, גר מלונדון שהיה כומר אנגליקני, איש מחשבה רציני. קראו לו ד"ר כרמל, על שם בית ספר יהודי גדול בלונדון. הוא למד כגוי על ישראל ונתקשר לרעיון 'עם סגולה'. החליט להתגייר. פעם פרסם מאמר ב'הצופה' ושמו: 'העם אשר בחרתי בו'. הוא הוזמן להרצות בפני סטודנטים ב'בית הלל' בירושלים. הוא הרצה בהתלהבות על אמונה וקדושה. שאל אותו אחד המאזינים: האם באמת כל פרטי המצוות חשובים? לדוגמא: ציצית, האם החוטים האלה כל כך חשובים לך? התלהב הגר וענה: האם אין לך יכולת להבין שעם סגולה צריך לבוש מיוחד? עם סגולה צריך יוניפורם, מדים, תלבושת מיוחדת. הציצית זה המדים!
יג. עולת ראי"ה א' סדר ציצית - התגלות החיים ממקור חיי הנפש באה ומתבלטת בכל אשר יעשה האדם בחיים.. "וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ד' ועשיתם אותם". הראיה של פתיל התכלת, הדומה לים, לרקיע, ולכסא הכבוד, מזכירה אותנו את מצות ד', מעודדת בנו את הזכר הרוחני של קדושת המצות, את האורה הא-להית.. המתפרצת להתגלות במעשי המצוות כולם.. "ולא תתורו אחרי לבבכם, ואחרי עיניכם, אשר אתם זונים אחריהם". המעשים, הממשיכים בכח קדושתם בתור מצות א-להיות, את האורה הא-להית, בתוכיותם של החיים, פועלים הם את פעולתם, להאיר את כל מחשכי הטבעיות הגסה של האדם, שממנה באה ההשקפה החשוכה של כל הדעות הכוזבות, הרהורי מינות והרהורי עבודה זרה, שאנו מוצלים מהם ע"י ההארה הקדושה של אור ד' שבקדושת המצוות. והכח המחשבי העדין הולך הוא וחותר בתוך מעבי הגויה, ומעדן את הבשר ואת הדם, עד שהזוהמא הגופנית הולכת ומתנדפת, ובמקומה באה טבעיות עדינה של טהרת החיים, שהיא מזככת את הלב ואת העינים גם יחד ומשמרת אותם מתזנותם השובבה. "למען תזכרו ועשיתם את כל מצותי, והייתם קדושים לא-להיכם". קובץ ז' רא' – שואלים במה זכה דורנו לגאולה. התשובה פשוטה היא.. מפני שהוא עסק בגאולת ישראל.