החוסן שמפגינה רות בעמידתה כחומה מול כל מביישיה בדרך להשלמת שליחותה הוא שיעור הכרחי וחשוב לכל פועלי הגאולה בישראל
השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, אור לב' סיון תשפ"ב
א. רות ב' – ויאמר בעז לנערו הנצב על הקוצרים למי הנערה הזאת. ויען הנער הנצב על הקוצרים ויאמר נערה מואביה היא השבה עם נעמי משדה מואב. ותאמר אלקטה נא ואספתי בעמרים אחרי הקוצרים ותבוא ותעמוד מאז הבקר ועד עתה זה שבתה הבית מעט. ויאמר בעז אל רות הלוא שמעת בתי אל תלכי ללקט בשדה אחר וגם לא תעבורי מזה וכה תדבקין עם נערתי.. ויען בעז ויאמר לה הגד הגד לי כל אשר עשית את חמותך אחרי מות אישך ותעזבי אביך ואמך וארץ מולדתך ותלכי אל עם אשר לא ידעת תמול שלשום. ישלם ד' פעלך ותהי משכרתך שלמה מעם ד' א-להי ישראל אשר באת לחסות תחת כנפיו. רש"י - אלקטה נא - לקט השבלים. ואספתי בעמרים - שכחה של עמרים.
ב. אלשיך – ויען הנער וגו'.. דעתה לגנוב ולאסוף עומרים, ואמרה בלבה מה אעשה לשלא ידקדקו בי ויתייאשו מהסתכל באשר אני עושה, אתחיל מתחלה ללקוט כדין שנים שנים שבלים.. למען יהיו בטוחים שלא אגנוב ולא יביטו יראו בי, ועל ידי כן אחר כך אאסוף בעמרים ואין רואה.. הרים קול לספר בגנות רות, וזהו ויען הנער מלשון הרמת קול.. ולא עשה כן לשנאתו אותה, אך מאהבתו את אדוניו, כי בשמעו שאול שאל האיש למי הנערה הזאת.. אמר בלבו אין זה כי אם עיניו נתן בה וחשק בה לקחתה לו לאשה, ולא טוב הדבר בעיני הנער.. לא ישרה בעיניו לאיש כמוהו גדול בישראל.. על כן הרים קול ויספר בגנותה לעיני כל שומעיו, כמגיד יחוסה ומודיע המאורע בדרך רק רע.. והוסיף לה מדיליה דברים מכוערים, ומומים אשר לא היו בה.. ואמר הלא שמעת את קול הנער הזה, הנה מזה אגזור אומר כי לבת לי תתייחסי.. הלא תחרץ את לשונה על הנער.. מי אתה הר הגדול אשר פיך פערת לבלי חוק עלי, ותתנני לבת בליעל, את מי חרפת וגדפת, ועל מי הרימות קול.. ואנכי בת מלכים.. אך לא מצאה טוב משתיקה, על כן נתקעה הכרת צדקתה בלב בועז. ויען.. הלא שמעת כלומר ולא חששת ותשתקי, בתי תחשב, כי צדקת גמורה את.
ג. אוה"ק ג' טהרת מדות הנפש יח' - מדרגת ההשתוות במדות היא עולה עד אותה המדרגה, עד שאפילו לצורך רוחני לא יהיה צריך לא שבח ולא גנות.. וכל זמן שיסוד השבח של בני אדם נדרש לו, אפילו לטובה רוחנית, עדיין לא בא למדת ההשתוות. אמנם רכוש גדול וכח נעלה ונפלא צריך אדם לרכוש לו עד שיגיע למדה עליונה זו, שלא יהיה דרוש לו לא שבח ולא גנות. ואם יעלה למדה זו אז יהיה באמת מעדת ישרים, שהם המקבלים את כל עניניהם בתכלית השיווי, ויקיים חסד ומשפט אשירה לך ד' אזמרה, אם חסד אשירה ואם משפט אשירה. אגרות הראי"ה א' מג' - ואנכי כשאני לעצמי הנני ב"ה רחוק מלהיות נהנה הרבה כשמשבחין אותי, ולא להיות מצטער ומקפיד הרבה כשמבזין אותי. שבח לשמו ית', שהעסק התמידי בלמוד המוסר ופנימיות תוה"ק פעל עלי זאת התכונה.
ד. אוה"ק ב' הקודש הכללי ז' - המחשבות העליונות של הקדושה, הנובעות ממקור הקודש, מאור התורה והחכמה, הן מעדנות את הנפשות מוסיפות בהן אור של חיים אמתיים, וחכמים יחידים המתנשאים לעדן עליון זה על ידי קישור נשמתם במעדנות זיו החכמה העליונה, על ידי קישורם אל כל ההמון כולו, הם מעדנים גם נשמותיהם. ביותר הדבר פועל בישראל, מפני הקישור האחדותי הפנימי שיש לעם פלאות, עם אחד זה. וכל מה שמתבררת אמת זו יותר לשרידים אשר ד' קורא, הם מתחזקים באחיזתם בתורה העליונה.. יודעים הם בידיעה גמורה, שכל מה שהם יותר מתנשאים ברום מעלה של הציורים הקדושים העליונים, עושים הם פעולה ממשית להעלות נשמות רבות מתהומות שיקועם, להעלות אבני חן יקרות משפל המצב אשר הורדו שם על ידי המון תלאות גשמיות ורוחניות. ועל ידי העירוב הבלתי ניכר שזרמי אורותיהם של קדישי עליונים הללו מעורבים הם עם החפצים והנטיות של כל ההמון כולו, עצם החיים הולך ומתעדן, שמחת החיים הפנימית מתעלה, ורגש הטוב והיושר, ואור הקודש העלום הולך ומתגלה מבין החרכים, והעולם כולו נעשה שוה הרבה יותר בערכו. ופרי העבודה מתראה במקומות אשר אין עולה על שום דעת לשער מי הם המברכים שם, מי הם המזילים טללי הנועם, מי הם המכניסים רגשי השלום והידידות, מי הם הגורמים להישרת השכל, לאיזור הכח, לעדינות הרוח, והגדלת התקוות, כל אלה רסיסים הם מעולם האורה, החי בנשמתן של ישרים עליונים. הם הם נגידי העולם, שרי הקודש, האוהבים הגדולים של כל המעשים, שרוח החסד והאהבה של רבון כל העולמים שרויה בנשמותיהם, הם הם בעלי הרצון החזק להאיר ולהיטיב, לפאר ולשמח, לכבד ולהדר את הכל, הם הם קדושי א-להים המכובדים, שהכבוד שרוי אתם, שהוא מתיחד עם נשמתם, שאיננו פורש מהם גם כשהעולם כולו מביט עליהם בלעג ובוז, הם הם החושבים העליונים, הענוים הגדולים, המלאים גאות ד', החלשים במבט החצוני, ומלאים עז וגבורה פנימית לאין תכלית, גבורי כח עושי דבר ד'.
ה. עין איה ברכות פ"ב רמו' - ישנה השפעה בלתי מורגשת, השפעה סגולית, היא מיוחדת ביחוד לכהנים המקודשים, שגם בעבודות שהן דבר שבחשאי, כקטורת, הם עושים רב טוב לבית ישראל. וע"פ הערך הפנימי של בחירי אנשי הסגולה היותר רמים, מתעלה העם ומתקדש, זאת היא קדושת התרומה המיוחדת לכהנים, אבל לא תצא ההשפעה הסגולית היותר עליונה להתחבר אל העם, עם הכלל כולו, כ"א ע"י ההתחברות הגלויה של ההשפעה הגלויה הבאה מפעולות ומדיבורים כאלה הנשמעים ונקנים בלב כל הגוי כולו. מניעת ההכרה של צורך ההשפעה הרוחנית הגלויה, היא מביאה את כל היסוד לידי התמוטטות. כי הסגולה הרוחנית העליונה, שהיא אמנם מוכנת בכחה לנטל ולנשא את כל הקרב אליה, וגדולה שימושה יותר מלימודה, אבל רק בזה תמצא מקום, כשיעזרו להבנתה הכללית והרשמת העליוניות והדעה הגדולה שבה ע"י הכשר של השפעה גלויה, שהיא דוגמת עבודת הלויים. כמו במקדש כן בתורה, בן לוי שומר מבחוץ.
ו. זוהר חדש נח ל. - א"ל רבי עקיבא אם כן היאך יהא דא להתעוררא כולהון כחדא בתשובה, מאן דהוי בסייפי שמיא ומאן דהוא בסייפי ארעא, היך יתחברון כחדא למעבד תשובה, אמר לו רבי אליעזר, חייך דאי יחזרון בתשובה רישי כנישתא או חדא כנישתא בזכותם יתכנש כל גלותא.