הרצון החזק האיתן המתעקש שאינו שב לאחור מפני שום מכשול ואינו נשבר הוא אשר מנצח את החיים ומביא את האדם למחוז חפצו
השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, אור ליט' חשון תשע"ד
א) בראשית כג' יג' – ..נתתי כסף השדה קח ממני.. רש"י – נתתי. מוכן הוא אצלי והלואי נתתי לך כבר.
ב) קידושין ב. - וכסף מנ"ל? גמר קיחה קיחה משדה עפרון, כתיב הכא: כי יקח איש אשה, וכתיב התם: נתתי כסף השדה קח ממני, וקיחה איקרי קנין, דכתיב: השדה אשר קנה אברהם.
ג) אסתר ב' – ..ותלקח אסתר אל בית המלך.. במדבר לא' – שא את ראש מלקוח השבי..
ד) קידושין ב: - וניתני.. האיש קונה?.. אי תנא קונה, ה"א אפילו בע"כ, תנא האשה נקנית, דמדעתה אין, שלא מדעתה לא. ..
ר' שמעון אומר: מפני מה אמרה תורה כי יקח איש אשה, ולא כתב כי תלקח אשה לאיש? מפני שדרכו של איש לחזר על אשה, ואין דרכה של אשה לחזר על איש. משל, לאדם שאבדה לו אבידה, מי חוזר על מי? בעל אבידה מחזר על אבידתו.
בראשית ב' כג' – ויאמר האדם, זאת הפעם עצם מעצמי ובשר מבשרי, לזאת יקרא אשה כי מאיש לקחה זאת.
ה) דברים לא' – ויצו משה.. לקוח את ספר התורה הזה ושמתם אותו מצד ארון ברית ד' אלוקיכם..
ו) משלי ד' – כי לקח טוב נתתי לכם, תורתי אל תעזובו.
שם ט' – תן לחכם ויחכם עוד, הודע לצדיק ויוסף לקח. רש"י – יוסף לקח, מדעתו ועל שמועתו.
ז) בראשית ג' – וישלחהו.. מגן עדן לעבוד את האדמה אשר לוקח משם. אונקלוס – למפלח בארעא דאתברי מתמן.
ח) דברים ד' – או הנסה אלוקים לבוא לקחת לו גוי מקרב גוי.. אונקלוס - ..לאתגלאה למפרק ליה עם מגו עם..
ט) בראשית טו' – קחה לי עגלה משולשת.. שמות יב' – ויקחו להם איש שה לבית אבות.. שמות כה' – ויקחו לי תרומה.. שמות כז' ויקחו אליך שמן זית זך.. ויקרא כג' – ולקחתם לכם ביום הראשון פרי עץ הדר..
י) שמות יד' – ואת עמו לקח עמו.. רש"י – משכם בדברים.. ונטלו ממוננו.. ואני אקדים.. אני אשוה עמכם בחלק..
יא) שמות ו' – ולקחתי אתכם לי לעם.. אונקלוס – ואקריב יתכון קדמי לעם..
יב) הושע יד' – קחו עמכם דברים, ושובו אל ד'..
יג) בראשית ל' – המעט קחתך את אישי, ולקחת גם את דודאי בני..
יד) אבן עזרא שמות כה' – ויקחו לי תרומה, מלת לקיחה עם למ"ד כמו נתינה, וכן: קחי לי מעט מים (מ"א יז, י).
טו) תנחומא אמור יז' - ולקחתם לכם ביום הראשון, זש"ה שמע בני וקח אמרי ומצותי תצפון (משלי ד), שמע בני וקח, הרבה לקיחות צויתי לכם בשביל לזכות אתכם, אמרתי לכם ויקחו אליך פרה אדומה שמא בשבילי לא עשיתי אלא בשביל טהרתכם.. אמרתי לכם ויקחו לי תרומה (שמות כה) לא בשביל שאדור ביניכם דכתיב ועשו לי מקדש.. דבר קשה כביכול אמר להם קחו אותי שאדור ביניכם, ויקחו תרומה אין כתיב אלא ויקחו לי תרומה, אותי אתם לוקחים. אמרתי לכם ויקחו אליך שמן זית זך (שמות כז), למה? להעלות נר תמיד, וכי אור משלכם אני צריך? אלא בשביל לשמור את נפשותיכם, שנמשלה הנפש בנר שנאמר (משלי כ) נר ה' נשמת אדם. ועכשיו שאמרתי לכם ולקחתם לכם ביום הראשון, לא בשביל שאני צריך אלא בשביל לזכות אתכם..
טז) צדקת הצדיק רמח' – עיקר האדם הוא החשק שבלב, שבו הוא יתרונו על המלאכים, והוא הנקרא יצר.. והאבות נקראים איתנים, שמעתי פירושו עקשנים, פירוש שהיה להם תוקף החשק בוער כאש, שלא ישקוט ולא ינוח עד שיגיע למילויו. שם רמט' – החשק יש לו כח לפעול אותו דבר שהוא משתוקק לו הרבה אפילו הוא רע, כענין בדרך שאדם רוצה לילך מוליכין אותו.. שם רנ' – הניצוח אדם לאדם הוא גם כן כפי גודל החשק של אדם בניצוח, אם מתגבר מאד אז הוא גובר, אם הם אך שוים במידת המשפט.. שם רנא' – על ידי החשק הוא כלי קיבול להשראת שכינת ד' יתברך בקרב ליבו, וזהו תרומת המשכן מאת כל איש אשר ידבנו ליבו, דנדיבות הלב דבני ישראל, על ידי זה הוא בנין המשכן דשכינת ד' יתברך בתחתונים.
יז) כוזרי ה' כז' - אתה תקום תרחם ציון כי עת לחננה כי בא מועד, כי רצו עבדיך את אבניה ואת עפרה יחוננו, - רוצה לומר כי ירושלים אמנם תבנה, כשיכספו בני ישראל לה תכלית הכוסף, עד שיחוננו אבניה ועפרה.
יח) אורות הקודש ג' פז' – הידיעה הברורה מחוללת את הרצון.. חמדת הטוב כל שהיא מתבררת יותר כך היא מתחזקת, כל מה שמתברר יותר שהטוב הוא טוב באמת, כן הרצון מתגבר. גבורת הרצון מחוללת את היכולת.
הצטרף לרשימת התפוצה שלנו וקבל את השיעור השבועי והחוברות החדשיות לדוא"ל