יש שטועים לחשוב שעבודת השם היא ענין של ציות, זו היתה הטעות של נח, אבל אברהם אבינו הבין שזו עבודה של יזמה ואחריות
השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, ר"ח חשון תשע"ג
א) בראשית ו' – ונח מצא חן בעיני ד'. אלה תולדות נח, נח איש צדיק תמים היה בדורותיו, את האלוקים התהלך נח.. וירא אלוקם את הארץ והנה נשחתה.. ויאמר אלוקים לנח קץ כל בשר בא לפני.. והנני משחיתם.. עשה לך תבת עצי גופר.. ואני הנני מביא את המבול מים על הארץ לשחת כל בשר אשר בו רוח חיים.. והקימותי את בריתי איתך, ובאת אל התיבה.. ויעש נח ככל אשר צוה אותו אלוקים.. ויאמר ד' לנח בא אתה וכל ביתך אל התבה, כי אותך ראיתי צדיק לפני בדור הזה.. ויבא נח.. אל התבה.. והמים גברו מאד מאד על הארץ.. ויגוע כל בשר.. וימח את כל היקום.. וידבר אלוקים אל נח לאמר, צא מן התבה.. ויצא נח.. ויבן נח מזבח לד'.. וירח ד' את ריח הניחוח, ויאמר ד'.. לא אוסיף עוד לקלל את האדמה בעבור האדם.. ויחל נח איש האדמה ויטע כרם, וישת מן היין וישכר..
ב) בראשית יח' – ויגש אברהם ויאמר, האף תספה צדיק עם רשע, אולי יש חמשים צדיקים בתוך העיר..
ג) בראשית ה' – ויחי למך.. ויולד בן. ויקרא את שמו נח לאמר, זה ינחמנו ממעשנו ומעצבון ידינו מן האדמה אשר אררה ד'.
ד) בראשית ו' – את האלוקים התהלך נח. רש"י - ובאברהם הוא אומר התהלך לפני (יז א), אשר התהלכתי לפניו (כד מ), נח היה צריך סעד לתומכו, אבל אברהם היה מתחזק ומהלך בצדקו מאליו.
ה) שמות לב' – וידבר ד' אל משה, לך רד כי שחת עמך.. ועתה הניחה לי, ויחר אפי בהם ואכלם, ואעשה אותך לגוי גדול. ויחל משה את פני ד' אלוקיו.. שוב מחרון אפך והנחם על הרעה לעמך.. וינחם ד' על הרעה אשר דבר לעשות לעמו. ויפן וירד משה מן ההר, ושני לוחות העדות בידו.. והלוחות מעשה אלוקים המה, והמכתב מכתב אלוקים הוא, חרות על הלוחות.. ויהי כאשר קרב אל המחנה, וירא את העגל ומחולות, ויחר אף משה, וישלך מידיו את הלוחות, וישבר אותם תחת ההר.. ויעמוד משה בשער המחנה, ויאמר מי לד' אלי.. ויהי ממחרת ויאמר משה אל העם אתם חטאתם חטאה גדולה, ועתה אעלה אל ד' אולי אכפרה בעד חטאתכם. וישב משה אל ד' ויאמר, אנא חטא העם הזה.. ועתה אם תשא חטאתם, ואם אין, מחני נא מספרך אשר כתבת. ויאמר ד' אל משה מי אשר חטא לי אמחנו מספרי.. וביום פקדי ופקדתי עליהם חטאתם..
ו) דברים לד' – ולא קם נביא עוד בישראל כמשה.. לכל האותות והמופתים אשר שלחו ד' לעשות בארץ מצרים.. ולכל היד החזקה ולכל המורא הגדול, אשר עשה משה לעיני כל ישראל. רש"י - שנשאו לבו לשבור הלוחות לעיניהם, שנאמר 'ואשברם לעיניכם', והסכימה דעת הקב"ה לדעתו, שנאמר 'אשר שברת', יישר כחך ששברת.
ז) תהלים סח' – תנו עוז לאלוקים על ישראל גאותו ועוזו בשחקים. נורא אלוקים ממקדשיך, אל ישראל הוא נותן עוז ותעצומות לעם ברוך אלוקים.
ח) דרך עץ חיים לרמח"ל - ..שהקב"ה מקבל כח כביכול ממעשה בני האדם, לפעול טובה עימהם ועם כל הבריות. וזה סוד 'תנו עוז לאלוקים', וגם משה רבינו ע"ה אמר 'צור ילדך תשי', וידענו מזה כי מעשי ישראל מוסיפים כח בגבורתו שלמעלה. וזה סדר ההתעוררות לפי החוק אשר שם המאציל ית"ש: ישראל פועלים למטה בארץ, ומחזיקים כוחו של הקב"ה, ואז הכח שנתחזק מראה הודו במשרתים העומדים על פקודת המעשים לעשותם, כפי מה שהוא מתעורר לעשות. שכן כל התעוררות שיהא המלך ב"ה מתעורר לעשות, יראה העניין במשרתיו, העומדים על פקודת המעשים לעשותם, כפי מה שהוא מתעורר לעשות, בזיו המגיע להם ממנו.. נמצא כי הזיו אשר בהם מהתעוררות המלך, והתעוררות המלך ממעשי ישראל, הרי ישראל עיקר הכל..
ט) אגרות הראי"ה תקעא' – כשם שאנו מכירים ומאמינים, שתשועת ישראל תבא על ידי התחלה של קץ המגולה, שנעשה אנו בכח אשר נתן לנו ד' לעשות חיל, לרכוש את הארץ, לגאול אותה לעבדה ולבנותה, לכבוש אותה בכיבושים קולטוריים ומעשיים, כן עלינו לדעת יותר ויותר, כי רוח ד' אשר על אליהו להשיב לב אבות על בנים ולב בנים על אבותם, לעשות שלום בעולם, להשוות את המחלוקת, צריכה להתגלות גם בפעולה נפשית שלנו, פעולת האומה כולה, על ידי כוחותיה היותר טובים, תלמידי חכמים המרבים שלום בעולם.
הצטרף לרשימת התפוצה שלנו וקבל את השיעור השבועי והחוברות החדשיות לדוא"ל