הגוף הישראלי נושא עליו את השראת השכינה וקדושתו כה גדולה עד שפיתוחו וחיזוקו יביא את הגאולה לעולם
השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, אור לכא' אייר תשע"ג
א. ויקרא כו' ג' - אם בחוקותי תלכו, ואת מצוותי תשמרו ועשיתם אותם, ונתתי גשמיכם בעיתם, ונתנה הארץ יבולה ועץ השדה יתן פריו. והשיג לכם דיש את בציר ובציר ישיג את זרע, ואכלתם לחמכם לשובע, וישבתם לבטח בארצכם.. ורדפתם את אויביכם ונפלו לפניכם לחרב, ורדפו מכם חמשה מאה ומאה מכם רבבה ירדופו, ונפלו אויביכם לפניכם לחרב.. ונתתי משכני בתוככם.. והתהלכתי בתוככם, והייתי לכם לאלוקים, ואתם תהיו לי לעם.. ואולך אתכם קוממיות.. רש"י – והתהלכתי בתוככם, אטייל עמכם בגן עדן כאחד מכם, ולא תהיו מזדעזעים ממני, יכול לא תיראו ממני, תלמוד לומר, והייתי לכם לאלוקים.
ב. פנקס יא' כג' - כשמתקרבים אל הדבקות האלוקית, מיד מתפשט רוח השמחה בנשמה.. אבל יחד עם זה מתגנב רוח של דכאות, שנוטה לעצבון.. שורש הדברים בא, מפני שהיראה האמתית, שהיא באמת אחת עם האהבה והדבקות האלוקית, היא אינה יכולה להתקרב לנו כי אם על ידי הלבוש של הזעזוע.. שעתיד הוא להסתלק לעתיד לבא.. כל היסוד של עיקבתא דמשיחא, וכל החוצפא שלה, היא בחינת צואת הכלבים, שמעבדים על ידה את העורות לכתוב עליהם סת"ם.. והיינו, שמהם ניקח כוחות להפריד לפחות בין היראה והזעזוע גם בזמן הזה, ולטעום את הטעם מעין עולם הבא של הטיול בגן עדן, במדרגת והתהלכתי בתוככם, אטייל עמכם בגן עדן..
ג. בראשית יב' – לך לך.. אל הארץ אשר אראך.. וירא ד' אל אברם, ויאמר, לזרעך את את הארץ הזאת.. וד' אמר אל אברם אחרי היפרד לוט מעימו, שא נא עיניך וראה.. צפונה ונגבה וקדמה וימה, כי את כל הארץ אשר אתה רואה לך אתננה ולזרעך עד עולם.. קום התהלך בארץ לארכה ולרחבה, כי לך אתננה.. בראשית טו' – ביום ההוא כרת ד' את אברם ברית לאמר, לזרעך נתתי את הארץ הזאת מנהר מצרים עד הנהר הגדול נהר פרת. בראשית יז' – וירא ד' אל אברם, ויאמר אליו..והקימותי את בריתי בני ובינך ובין זרעך אחריך לדורותם לברית עולם, להיות לך לאלוקים ולזרעך אחריך. ונתתי לך ולזרעך אחריך את ארץ מגוריך.. לאחוזת עולם, והייתי להם לאלוקים.. בראשית כו' – ויהי רעב בארץ.. וילך יצחק.. וירא אליו ד' ויאמר אל תרד מצרימה. שכון בארץ.. גור בארץ הזאת, ואהיה עמך ואברכך, כי לך ולזרעך אתן את כל הארצות האל.. בראשית כח' – ויקרא יצחק אל יעקב ויברך אותו.. ויתן לך את ברכת אברהם, לך ולזרעך איתך, לרשתך את ארץ מגוריך, אשר נתן אלוקים לאברהם. שם – ויצא יעקב.. ויחלום.. והנה ד' ניצב עליו ויאמר, אני ד' אלוקי אברהם אביך ואלוקי יצחק, הארץ אשר אתה שוכב עליה לך אתננה ולזרעך.. בראשית לה' – וירא אלוקים אל יעקב.. ויאמר לו.. ואת הארץ אשר נתתי לאברהם וליצחק, לך אתננה, ולזרעך אחריך אתן את הארץ..
ד. אורות התחיה לג' – גדולה היא תביעתנו הגופנית, גוף בריא אנו צריכים, התעסקנו הרבה בנפשיות, שכחנו את קדושת הגוף, זנחנו את הבריאות והגבורה הגופנית, שכחנו שיש לנו בשר קודש, לא פחות ממה שיש לנו רוח הקודש. עזבנו את החיים המעשיים, ואת התבררות החושים, ואת הקישור עם המציאות הגופנית המוחשית, מפני יראה נפולה, מפני חוסר אמונה בקדושת הארץ, 'אמונת זה סדר זרעים, שמאמין בחי העולמים וזורע'. כל תשובתנו תעלה בידינו רק אם תהיה, עם כל הוד רוחניותה, גם תשובה גשמית, יוצרת דם בריא, בשר בריא, גופים חטובים ואיתנים, רוח לוהט זורח על גבי שרירים חזקים, ובגבורת הבשר המקודש תאיר הנשמה שנתחלשה זכר לתחית המתים הגופנית.
ה. אורות התחיה לד' – ההתעמלות, שצעירי ישראל עוסקים בה בארץ ישראל לחזק את גופם בשביל להיות בנים אמיצי כח לאומה, היא משכללת את הכח הרוחני של הצדיקים העליונים, העוסקים ביחודים של שמות הקדושים, להרבות הבלטת האור האלוקי בעולם, ואין גילוי אור אחד עומד בלא חבירו כלל. 'ויעש דוד שם', 'ודוד עשה משפט וצדקה לכל עמו', - 'ויואב בן צרויה על הצבא', 'ולא נענש אבנר אלא מפני שעשה דמן של נערים שחוק'. אבל שיצחקו הנערים לחזק כוחם ורוחם, בשביל גבורת האומה בכללה, עבודת הקודש הזאת מעלה את השכינה מעלה מעלה, כעלייתה על ידי שירות ותשבחות, שאמר דוד מלך ישראל בספר תהלים, אלא שע"י הכונות העליונות עולה הנשמה הפנימית, וע"י המעשים המאמצים את גוף היחידים לשם הכלל, עולה הרוחניות החיצונית. ושניהם כאחד משכללים את סדרי הקדושות כולם, בהבלטת אופיה של האומה, בפרשה הקטנה שכל גופי תורה תלוים בה: 'בכל דרכיך דעהו'.
ו. אוה"ק א' חכמת הקודש קלד' – אורו של משיח הוא מנהיר את כל העולם, מהפך את כל ההויה לזוהר תורה. והננו נתבעים ממעמקי נשמתנו לחוש את הגודל הזה.. אם נאחז רק במידת האור הגלותית, נשאר שוממים. והננו מוכרחים לתפוס מיד את מידת האורה הגדולה, ההולכת וחודרת לנו מאור הגאולה, גם בראשית זעירות הופעתה. ותכונת אורה היא הופעת התורה באור העולם כולו, הופעת הקודש באור כל החול כולו, הופעת הרוחניות המזוככת בתוך כל החמריות, הופעת הנפש בתוך כל הבשר, העלאת ערך כל החיים, הארת אור קדשי קדשים בכל השלבים של המציאות, בכל התנועות של היש. שמים וארץ ירננו לשמו..
ז. אוה"ק א' חכמת הקודש קכח' – את הרוחניות אין מתקנים בדורנו כי אם במילוי הגשמיות. הכוחות הגשמיים של תלמידי חכמים שנקלט יפה אור הקודש בלבבם, מוכרחים לחזק. ואי אפשר לכוחות גשמיים שיתחזקו ולא יורידו את הערך הרוחני והמוסרי ממעלתו, כי אם כשהאורה המחשבית, תהיה גדולה עמוקה ורחבה. וזה אי אפשר כי אם כשהעסק ברזי תורה יהיה גדול ומזהיר.. האומץ של החלק הקדוש ביותר שבאומה הוא בונה את הכל..