פרעה אינו רוצה שישתעשעו בחלום הגאולה, ואל ישעו בדברי שקר. כוחו של שעשוע
השיעור השבועי של הרב יצחק חי זאגא בבית הרב קוק, אור לטו' טבת תשע"ד
א. שמות ה' – תכבד העבודה על האנשים ויעשו בה, ואל ישעו בדברי שקר. רש"י - ואל יהגו וידברו תמיד בדברי רוח לאמר נלכה נזבחה.. וא"א לומר.. ולפרש אל ישעו אל יפנו, שא"כ היה לו לכתוב ואל ישעו אל דברי שקר או לדברי שקר..
ב. תהלים קיט' – בחוקותיך אשתעשע, לא אשכח דבריך. רש"י – אשתעשע – אתעסק..
ג. תהלים צד' – ברוב שרעפי בקרבי תנחומיך ישעשעו נפשי. מצודת ציון – מלשון שעשוע ושמחה כמו ושעשע יונק (ישעיהו יא').
ד. ילקו"ש שמות קעו' - ..שהיו להם מגילות שהיו משתעשעים בהן משבת לשבת לומר שהקדוש ברוך הוא גואלנו. אמר פרעה אל ישעו בדברי שקר, אל יהו נשענים ואל יהו משתעשעים ואל יהו נפושים.
ה. ר' חיים פלטיאל - ..עמרם היה דורש להם בשבתות מעניין גאולה ונחמות וזהו שאמר פרעה ואל ישעו בדברי שקר, פי' דרשות של עמרם, ורמז שיש לדרוש בשבתות וי"ט, ברוב שרעפי בקרבי תנחומיך ישעשעו נפשי, ר"ת בשבת, גם על דרשות עמרם נאמר.
ו. תהלים קיט' – גם עדותיך שעשועי אנשי עצתי. מצודת דוד - לא לבד אשיח בהם דרך עראי, כי גם שעשועי המה בכל עת, ויחשבו לאנשי עצתי לדבר בהם בתמידות כאדם עם יועציו.
שם – יבואוני רחמיך ואחיה, כי תורתך שעשועי. מלבי"ם שם צב' - שזכות התורה הגינה עלי..
שם – לולי תורתך שעשועי אז אבדתי בעניי. לעולם לא אשכח פיקודיך כי בם חייתני. רד"ק – לולי שתורתך שעשועי והם ינחמוני, ולא אבדתי מתוגת לבבי.
שם – צר ומצוק מצאוני מצוותיך שעשועי. צדק עדותיך לעולם הבינני ואחיה. מלבי"ם - ..צר שהיא צרה חיצונה, ומצוק שהיא צוקת הנפש הפנימים, נגד המצוק הפנימי מצותיך שעשועי, ע"י שעשועי מצותיך אגרש את צוקת הנפש ויגונה הפנימית, ונגד הצר החיצון ידעתי כי צדק עדותיך לעולם, שהעדות שהעידה התורה בסיפוריה שאתה תחליץ את הצדיקים מצרתם היא צדק לעולם ונוהג תמיד, אבל אבקש הבינני ואחיה שתבינני את העדיות האלה שאבין את הדרכים איך אתה מעניש הרשעים ומושיע הצדיקים, כי פעמים רבות יש מבוכות בסתרי הנהגה זו, ע"י שרואים רשעים מצליחים וצדיקים מעונים ביסורים.
שם – תאבתי לישועתך ד' ותורתך שעשועי. רד"ק - ..לפיכך תורתך שעשועי, כי היא תביאני לישועה.
ז. קובץ א' תתמז' – שמחה, עבודה, שלוה, עונג, זהו השעשוע העליון שצדיקים זוכים בו, כל אחד על פי פעלו. וכשאורות הללו מתחברים יחד, אז רוח הקודש מקשקשת כזוג.
ח. סוטה ט: - לפעמו במחנה דן - א"ר יצחק דבי רבי אמי: מלמד, שהיתה שכינה מקשקשת לפניו כזוג, כתיב הכא: לפעמו במחנה דן, וכתיב התם: (שמות לט) פעמון ורימון. רש"י - מקשקשת לפניו - ללוותו באשר הולך.
ט. משלי ח' – ואהיה אצלו אמון, ואהיה שעשועים יום יום משחקת לפניו בכל עת. משחקת בתבל ארצו, ושעשעי את בני אדם. רש"י – צפיתי עד בוא דור המדבר ויקבלוני.
י. תורת אמת ואתחנן - ועבור זה התענוג שרצה מלכו של עולם [ל]קבל שעשוע מהנבראים, שע"י עבודת הכנסת ישראל יחזירו הכל להשורש והמקור, ועבור זה האציל וברא ויצר כל העולמות ונתן לנו תורה ומצות, שרצה לזכות את ישראל שיוכלו ע"י אור התורה והמצות אשר יעשו בהתלהבות לשמה מחמת אהבתו ויראתו יתברך אז ע"י זה יאירו נשמתין בשרשן באור הקדושה, ויתנשאו כל ענפי הקדושה וכל הניצוצות הקדושות מבירא עמיקתא להיות עולה בראש אלקי ולעשות ממנו כתר.
יא. של"ה מסכת שבועות פרק תורה אור - שהתורה רושם האלוקות שאין לו סוף ותכלית, והעולם רושם התורה, כמו שאמרו רבותינו ז"ל (זהר ח"ב דף קס"א ע"א) שהביט הקדוש ברוך הוא בתורה וברא בה את העולם, ועיין בריש בראשית רבה (פ"א ס"א) בפסוק (משלי ח, ל) 'ואהיה אצלו אמון', אל תקרי אמון אלא אומן.
יב. סודי רזיי חלק ב' הלכות המלאכים - וימינו תחבקני (שה"ש ב, ו), זהו שעשוע לצדיקים.
של"ה תולדות אדם בית דוד (קמא) - ..כי סוד הייחוד והזווג נקרא שעשוע..
יג. קובץ ג' שיד' – המחשבות הנובעות מעומק האמונה בטהרתה הפנימית, הן החופשיות באמת, שאין עליהן שום עול של הגבלה, והן הן המתדמות ביותר למקור היצירה האלוקית, ואהיה אצלו אמון, והיא מקור כל השמחות והשעשועים האציליים, משחקת לפניו בכל עת ושעשועי את בני אדם.
יד. ירמיהו לא' – הבן יקיר לי אפרים, אם ילד שעשועים, כי מדי דברי בו, זכור אזכרנו עוד, על כן המו מעי לו, רחם ארחמנו נאום ד'.
הצטרף לרשימת התפוצה שלנו וקבל את השיעור השבועי והחוברות החדשיות לדוא"ל