משפט ישראלי מקורי הוא לא רק סדר חברתי
כשקמה מדינת ישראל, החליטו מקימי המדינה, לאמץ את משפט האנגלים והתורכים ששלטו כאן בארץ, טרם הקמתה. מה טוב במשפט האנגלי או התורכי יותר ממשפט ישראל? לא כלום. אז למה לבחור בשיטות משפט זרות, ולוותר על משפט ישראל אשר נהג בעם ישראל אלפי שנים? נטיות אישיות של מכריזי המדינה שלא רצו להיות מחוייבים לתורה ולמצוותיה, ובטח לא לרבני ישראל. אז העדיפו את התורכים והאנגלים.
ישאל השואל, ומה אכפת לך. והרי הטעות כבר נעשתה, ובינתיים עיכלנו את השיטה ואנחנו מתגלגלים על פיה. מה כל כך עקרוני, בלשוב ולהחיות את המשפט התורני היהודי?
בפרשת השבוע 'שופטים', מצוה התורה למנות שופטים בכל מקום בארץ ישראל, ומיד לאחר מכן, שלא ליטוע את עץ האשרה, שהיה שייך לעבודה זרה. מה הקשר בין זה לזה?
אמרו חז"ל, לומר לך שהממנה דיין שאינו הגון, כמו נוטע עץ לעבודה זרה בבית המקדש. מדוע?
מסביר הראי"ה קוק, שמשפט ישראל, בשונה משיטות משפט אחרות, אינו רק ענין של סדר חברתי, אלא גם התגלות אור ד' הטוב בארץ. כך אומר משה רבינו ליתרו, על כל הבאים להישפט אצלו, 'כי יבוא אלי העם לדרוש אלוקים'. לומר לך, שבמשפט הישראלי, מחפשים את הצדק המוחלט, גם כשמדובר במחלוקת כספית לכאורה קטנונית. גם במקומות הכי קטנים וקטנוניים בחיינו, אנו מבקשים להאיר את אור ד', אור האינסוף. לרומם את הקטנות של החיים לגדלות. להאיר כל פינה בחיינו, שנראית עלובה ולעתים אף מסכנה, בקרן אור הצדק והמשפט האלוקי.
היכולת הזו, להתחבר לאור האינסוף, לאור הטוב האלוקי, בכל מהלך חיינו, בנעימות טבעית, בשמחת חיים שרק הולכת וגדלה, היא אחד המאפיינים הראשיים של יהדותנו, ובה אנחנו מאירים את העולם. זהו סוד המשפט הישראלי המקורי.
הצטרף לרשימת התפוצה שלנו וקבל את השיעור השבועי והחוברות החדשיות לדוא"ל