מה פשר המילה הזו יהלום? מדוע האבן היקרה הזו שייכת דוקא לזבולון? ומדוע בית המקדש נקרא על שם זבולון בית זבול? מפתיע
מבוני המשכן אנו למדים כי צריך רוח אלוקית מחכימה כדי לדעת מה ואיך לעשות על מנת לייצר כלים ציבוריים להשראת שכינה בישראל
אחד מסממני הקטורת הוא הכרכום ששמו נקשר אצל חז"ל עם צבא וחומה המקיפה את העיר סביב. אז מה הקשר לקטורת?
מה עושה בחושן שעל ליבו של הכהן הגדול אבן הפטדה אבנו של שבט שמעון שענינה הוא המאבק בזימה וביצר העריות?
פוזרנו לגלות קצרה ונוראה בשמחת תורה כדי להתקבץ מחדש טובים יותר מאוחדים יותר ומכווננים יותר מתוך תורה גדולה ועמוקה
משפט ישראלי מקורי אינו רק באולמות בתי המשפט אלא גם בשיקול הדעת הכלל ישראלי בכל נושא. איך עושים את זה נכון?
הר סיני עשן כולו בעת קבלת התורה לא רק לשם התפאורה אלא כיסוד רוחני עמוק של תורה וגאולה שחשוב מאד דוקא לדורנו
מה היחס הנכון בין התפילה התורה והחזרה בתשובה לבין הצורך להחזיק צבא גדול וחזק ומוכן לגמרי למלחמה
יש לפתח חשיבה ביקורתית בונה מלאה באהבה ויודעת את דרכה וגעגועיה ומתוך כך להגיע לעשייה מחודשת מלאת אמונה מרץ ותקוה
האם מדרגת הנסים הגלויים שנעשו למשה וישראל במצרים היא נעלה יותר ממדרגת האבות? ומה איתנו היום? יהיו נסים גלויים?
השעבוד המצרי מתחיל במלחמה דוקא על חדר הלידה הישראלי במצרים משום שכל המאבק לנצחון הטוב בעולם מתחיל ונגמר בילדים
מדוע מתחילים אבני חושן המשפט דוקא באבן אדומה? מה פשר הדגש הראשוני על מדת הדין? ומה זה אומר לנו היום במדינתנו?
רשת נחושת הקיפה את מזבח הנחושת שהיה במשכן אבל במזבח שבנה שלמה בבית המקדש היא לא היתה. מדוע? סוד מכבר הנחושת
דיינים סומכים דוקא בארץ בתי דין מעמידים בכל השערים דוקא בארץ. מה הקשר בין אדמת ארץ ישראל למשפט הישראלי?
איך שומרים על צורתנו הרוחנית בתוך נהר החיים המשתולל המנסה לסחוף אותנו לאלף כיוונים שונים שאינם יעודנו האמיתי
מדוע מכה הקב"ה את המצרים דוקא בהשכמת הבוקר? למה זה חשוב? מה יש בשעות האלה של סיום הלילה ותחילת היום?
מדוע בני ישראל צריכים לקחת את משארותם צרורות בשמלותם על שכמם? נגמרו החמורים? סוד העצמת שאר הרוח הישראלי
מה עושה את משה ואהרון שני גדולי תורה זקנים למהפכנים הגדולים שהוציאו את ישראל ממצרים. לדמותו של המהפכן הישראלי
מדוע בחר הקב"ה לגדל את משה מושיעם של ישראל דוקא בתוך הארמון אצל הבת של פרעה המשעבד האכזר ועל שולחנו
באבן הברקת שבחושן המשפט היה חקוק שמו של שבט לוי שזכה בה מפני שלא עבד לעגל. איך זה קשור לברקת מה רמוז בשמה ומה סודה?
הגיור מכונה בתורה לבוא בקהל, יום קבלת התורה בסיני מכונה יום הקהל, ומשה מקהיל את ישראל ללמוד תורה. הקהל הישראלי והגיור
הוא הקידה שבשמן המשחה בו נמשח המשכן וריחו נודף במיוחד, אז מדוע בחרו חז"ל לכנותו בקטורת בשם קציעה? מה ענינו הרוחני?
אבנו של בנימין בחושן המשפט היא אבן ישפה מרובת הצבעים הרומזת לכללות ישראל, אך מה פשר שמה הבלתי שגרתי? מה הוא רומז?
התחש הססגוני הופיע בזמן משה רבינו אך ורק לצורך בנין המשכן ונעלם. מה היה ענינו? ומה לססגוניות שלו ולאלים המאודמים?
מה פשר תכונת הכמיהה שיש באנושות כולה להיות רצויים בעיני אלוקים גם כשמדובר באומות שעושות מעשי פשע מרושעים?
אם ישראל הם ענוים שממעטים עצמם וביישנים ורחמנים וגומלי חסדים, אז איך הם גם העזים שבאומות? מנהיגות ארץ ישראלית
האמונה היא שירת החיים, שירת המציאות המעשית, שירת חיינו הלאומיים וחיי ההויה בכלל, בואו נעורר את השיר מחדש
היציאה ממצרים מלמדת שיש כח לאדם לפרוץ את תקרת הזכוכית אל החופש האלוקי, שחוקי הברזל של הטבע ומחסומיו, נמסים מפניו
כשמדברים אל הדור ומוצאים "קירות אטומים" יש להתחזק מתוך העמקה בהבנת תהליכי הגאולה כפי שחווה אותם משה רבינו
למראה הסנה הבוער אומר משה "אסורה נא", נוקט ביטוי של התרחקות כביכול במקום התקרבות? סוד האספקלריא המאירה
האבן של שבט דן באבני חושן המשפט מבטאה את היחס הנכון שבין שיקול דעת חכמת אנוש לשיפוט על פי החכמה האלוקית המתגלה בתורה
הוא שימש לשמן משחת קודש ולקטורת, הוא משל להתגברות על יצרים ותאוות, הוא מסמל לאומיות ישראלית ירושלמית. סוד הקנמון
איך בונים את כלי הקיבול הנשמתי הישראלי המושך את האורות משמי שמים ומאיר לעולם כולו זהו הסוד הגנוז במזבח שבנה משה
כמו ילד שצריך לגדול דוקא אצל אביו ואמו כך גם האומה כולה זקוקה לשיטת משפט שיש לה אבא ואמא ישראליים שורשיים
אצל משה רבינו הואר החומר האנושי באורה האלוקי של התורה, אצל מלך המשיח תתגלה הקדושה האלוקית העצמית שבחומר עצמו
החיבור של מדינת ישראל אל הקדושה בכל מישורי החיים הוא אשר מביא נצחיות לנטיעתנו המחודשת על אדמת ארץ ישראל
האביביות הישראלית היא היכולת להתרומם אל שורשנו הטבעי ולמשוך שפע חדש שיקשור את כל נשמות ישראל מחדש לבית אחד
גאולת ישראל יצאה אל הפועל דוקא על ידי זקנים כמו משה אהרון בועז אסתר ומתתיהו ללמדנו שהאמת לא מזדקנת רק משתבחת. לפרשת וארא
שעבוד ישראל במצרים בא לשחרר את החשיבה הישראלית ולהעלותה אל אינטליגנציה נשמתית משוחררת ועובדת השם
הדרך להחלמה בריאותית מתחילה בקדושת הברית שמרוממת את החלומות ומושכת שפע מחלים מבריא מחזק וגם ובעיקר מאחד
הדרך להדליק את נשמת ישראל הלאומית הרמוזה במנורה היא על ידי הבנה עמוקה וטהורה של האידיאל הישראלי הגדול בשורשו
הסרח העודף ביריעות המשכן רומז להתחדשות ישראל על ידי פשיטת צורה קודמת ולבישת צורה חדשה ועילאית יותר
היציאה מהגלות כרוכה בסיגול יחס ארץ ישראלי למלאכה בתור מעשה מצוה שהשכינה שורה בו והתורה מתקנת עולם על ידו
כניסה לעם ישראל אינה בנויה כהצטרפות למועדון יהיר ואליטיסטי אלא על מוכנות לקבלת עול של עבודה אדירה לתיקון והטבת העולם
הקיום הישראלי, הופעת האור הישראלי, תורת ישראל, גילוי שכינה וגאולה, הכל תלוי מעל הכל, בריבונותנו על ארץ ישראל כולה
מדוע הוצב המשקוף הישראלי שהדלת חובטת בו במרכז ההתרחשות של גאולת ישראל ממצרים? על מנהיגים עם אומץ אידאולוגי
במכת שחין ואופן ביצועה גנוז סוד הגבורה הישראלית המנצחת ששוברת את תקוותם של פרעה וחרטומיו וכל אויבי ישראל לדורותיו
לכל דור יש יעוד יחודי במהלך תיקון העולם ואם יתעקש להיתקע ביעודו של הדור הקודם הוא יראה כמו גרוטאה אידאולוגית
האבן של שבט יהודה מבטאה את כושרו היחודי להנהיג את ישראל מתוך דעת נאמנה שגם אם יביישוה ויוריקו פניה לא תוותר על האמת
האור של שבת קודש המאיר בנשמות ישראל הוא האות והדגל הלאומי שמעיד על סגולת ישראל ותפקידם להאיר את העולם כולו באור ד'
ההכללה של כל עם ישראל כולל עוברי תורה ומצוות אינה רק ענין של אחדות ופיוס אלא מפתח למשיכת השפע משורש נשמת כלל ישראל
אבן הספיר היא אבן השפיר כח הסבל הישראלי בדרך לתיקון העולם שיוצר ומוליד את כל הטוב ובונה את הכסא המשקף את אור ד' בעולמנו
הפרוכת מצמצמת את אור האינסוף אל העולם ומשפיעה את השפע המהפך את המציאות כולה לגן עדן עלי אדמות להט החרב המתהפכת
משפט בישראל תלוי בהשראת שכינה שמושפעת מבנין הארץ המשך קיבוץ גלויות והתחברות עם ישראל לעצמו ולהתעצמות גאולתו
הדיבר הראשון בא ללמדנו לראות את התורה ואותיותיה כקצה חוט לתעופת הרעיון העולה למקור האלוקי ומוליד את משפט הצדק בישראל
השירה היא ההשגה השכלית החודרת למהות הפנימית בה מתגלה ההרמוניה האלוקית החורזת את כל פרטי המציאות לאחד
דוקא עם חשכה הראה הקב"ה למשה את חידוש הלבנה כמו לומר כשהאורות כבים בבניני העבר זהו האות להופעת בנין חדש
בבוא משה בשם ד' לתת צורה ומשמעות אלוקית ללאומיות ישראל הוא מגלה שחלק בלתי נפרד מכך הוא הדאגה לכלכלת ישראל
אומץ ליבם של בוני האומה עמרם יוכבד מרים אהרון ומשה מקורו בהתעלות אל הראשית האלוקית השמימית היורדת להנהיג ארץ
מה גרם למשה לשכוח דוקא את ווי העמודים בחשבון תרומת המשכן? ומדוע לעשות מטעות חשבונית ענין כה גדול בתיקון אמת ויציב?
משה מבקש לדעת את ד' בהתגלות יג' מידות רחמים כדי שיוכל להנהיג את עם ישראל כראוי. הקשר שבין דעת אלוקים להנהגת העם
ועשית לאהרון ולבניו ככה. ככה יעשה לאיש אשר המלך חפץ ביקרו. אשרי העם שככה לו. סוד הכהונה הישראלית רמוז במילה ככה
דפנות המשכן הארון השלחן והמזבח עשויים היו מעצי שטים הרומזים בשמם לשטות. מה לשטות ולהתגלות אור השם בעולם?
הקב"ה אומר אם אתם אוכלים כשר אתם שלי ומשתמע שיסוד כל החיים היהודיים זה האוכל הכשר. מה כל כך חשוב באוכל?
מעשה המצוות מתוך קבלת עול מלכות שמים הוא אשר מעניק לנו את השכל היהודי המתעלה על בינת אנוש רגילה שהדמיון מהתל בה
שירת הנשמה היא שירת האמונה היא שירת התורה ושירת החיים רק מי שיש בו שירה יש בו כח רצון ואף יכולת לממש את רעיונותיו
ראש השנה למלכי ישראל, בו קובעים מי ינהיג ומי יהיו בעלי הסמכות בישראל, בו נולד יצחק אבינו, ובו הוקם המשכן. מה יש ביום הזה?
סבלנות אינה פשרנות, אלא גבורת גבורות המסוגלת להבין ולהכיל את המורכבות שבירידת אור ד' האינסופי למציאות המוגבלת
הברכה מצויה בדבר הנסתר הסמוי מן העין, אז מדוע כשמגיעים למשכן פתאום פוקדים ומונים? סוד הפקידה
לפעמים מרוב צניעות נדמה, כאילו היופי הנשי הוא רק ענין ליצר הרע, והנה את הכיור המטהר עשו דוקא ממראות הנחושת, שבעזרתן התייפו הנשים
מה פירוש שוהם? מדוע ירדו האבנים יחד עם המן מן השמים? מה הקשר? ואם כבר ירדו משמים אז למה הנשיאים דוקא הביאום?
בלי תכנית מראש, משוחרר וחפשי ליצור, אמנות יהודית בצלאל, החופש האומנותי האמיתי הקדוש והטהור
הן לא חטאו בעגל. הן נמשלות ללבנה המתחדשת ומאירה בכל חושך ומשבר. מהיכן הן מביאות את הכח? סוד האיזון הנפשי של האשה היהודיה
איך ספירת עמנו על ידי מחצית השקל, הופכת לנשיאת ראש ישראל. מה בענין התרומה הזו מרומם ומרים לנו את הראש
מדוע צריך רוח אלוקים חכמה בינה ודעת כדי לעשות את המשכן יפה? איך היופי קשור להשראת שכינה? כוח שרה אימנו ואסתר המלכה
יש דברים בחיים שצריך לשכוח ומצוה לשכוח, ויש שצריך לזכור, המפתח לשמחת חיים
הבגדים אינם נראים לנו ענין כה חשוב, והנה דוקא בבגדים מתגלה קדושת הכהונה, המתחברת לכתנות האור שעשה הקב"ה לאדם הראשון.
הקטורת קושרת את כל עם ישראל ואת כל חלקי המציאות ואפילו הניצוצות שנפלו אל האור הגדול היורד על ארון הברית
משה התקשה בעשיית המנורה, משום שסוד המנורה שייך לתיקון העתיד שיעשה משיח צדקנו בתורתו המדגישה את קדושת ישראל מצד עצמם
התורה מצוה להקים את המשכן מעשר יריעות תפורות ומחוברות זו לזו. מה פשר הדגשת החלקיות הזו? מדוע יריעות מחולקות ותפורות? חלקי רצונות...
מה הסיבה שדוקא הלחם זכה לתוספת "פנים" ולא המנורה או המזבח? ומדוע שולחן של אוכל נמצא בתוך הקודש?
מה סוד הכרובים? צורת נערים על ארון הברית, עם כנפים למעלה? מה הענין בנעורים ומה בכנפים?
הבשורה הגדולה של בית המקדש היא דוקא באחיזת השכינה האלוקית שמעל כל הגשמה בממשות הריאלית הארצית
יהדות אינה כופה את עצמה, ואינה עושה שום סוג של הפצה לגוים, אז איך מאירים לעולם? על ידי ההתעלות הלאומית שלנו האור מאיר
עפ"י פסיקת מרן הראי"ה קוק ובנו הרצי"ה - הערבים יכולים להישאר כתושבים במדינה היהודית בתנאי שיקבלו לחלוטין את ריבונותה
משפט אינו יכול להיות טכניקת סדר חיצונית, ללא מהות פנימית. כשהמשפט אינו ישראלי, הוא אינו יונק מאור החיים, בדיוק כמו מי שקנה אדון...
מדוע הרוב קובע? האם זה כלל טכני בלית ברירה? או שיש כאן עומק מהותי. ניתוח רוחני של הכלל ההלכתי
אם ההלכה לא בשמים, אז למה צריך סמיכה המשרה שכינה? היש בכל זאת השפעה נבואית על ההלכה? יחסי נבואה והלכה
לאהוב את עצמנו או לבטל עצמנו? אהבה עצמית נתפסת בטעות כדבר שלילי אבל בעומקה הנכון היא מקור לכל הטוב
הקשר בין מזבח אדמה, ומעמד הר סיני, סוד החזרה אל הפשטות השורשית, אל תוכיות עצמותנו באלוקים חיים
התפתחות איטית זוהי הדרך להתקדמות בריאה ונכונה אבל לפעמים מתעורר כח התחדשות ודילוג רוחני שמימי שיש לקבלו בשמחה
תורה לוקחת אותנו למקום עילאי, יותר גבוה מן התפילה. אומות העולם שייכות בתפילה אבל מדרגת התורה היא מדרגה מיוחדת לישראל כוהני העולם
כיבוד אב ואם מאריך ימי האדם ומי שנלחם על אריכות חיי הוריו נלחם על חייו שלו. מדוע כורך הפסוק מצוה זו עם שמירת שבת?
התמר בשבעת המינים, הוא דבש התענוגות מחד, וכמיהת העולם להתעלותו מאידך. הכיצד מתחברים שני הקצוות האלה יחדיו? על רוח וחומר ומה...
מערכת משפט נמדדת במקום בו עליה לנהוג לפנים משורת הדין אם היא נכשלת בזה נראה כי היא נטולת נשמת חיים ואין לה עתיד
בזכות ירושלים נקרע הים. הארץ פועלת ומשפיעה עלינו, בכל מקום ובכל ענין.
משה חושש שעם ישראל לא ישמע לו, ולא יסכים ליסוע אל הים, להתרומם אל החזון שנראה בלתי אפשרי, הקב"ה אומר לו: אתה חושד בכשרים, דבר אל...
מנהיגותה המדהימה של מרים שתלמידותיה נשות ישראל לא חטאו במדבר. מרירות הגלות, מי המרים, באר מרים ושמעו המורים
כל הגאולות בלילה, ויהי בחצי הלילה, זמן שמח, אז למה תיקון חצות עצוב כל כך?
הבכורה הישראלית האלוקית מתגלה בליל הקמת האומה הישראלית בגילוי עצמי טבעי ובגילוי הכרתי שכלי ששילובם יביא לתיקון העולם
ממתי אפשר למשש חושך? מדוע קפאו המצרים במקומם? סוד האור המביא להתעלות העולם ומתגלה דוקא באוירה של ארץ ישראל
'אני בינה לי גבורה'. מי שיש לו בינה עמוקה ופנימית, ימצא בתוכו גבורה מעשית גדולה. בינת האישה וגבורת לידת הבנים. איך זה קשור לארבה?
היכולת ליצור מציאות, לחדש את העולם, לתת לו עיצוב טוב יותר, נתונה בידינו
מכת דבר מבטאה את יד ד' הפועלת בעולם ומלמדת אותנו להתבונן באמונה לעומקם של דברים ולראות בכל דבר את היד האלוקית המכוונת
מדוע לקרוא למכת חיות רעות בשם ערוב? מדוע מודגשת אדמת מצרים? רז ההשגחה האלוקית המגיעה עד פרטי הפרטים של המציאות
לא היתה זו מכת גירוד אלא הפיכת אדמת מצרים לכינים. מה הענין לשמוט האדמה מתחת רגלי מצרים ודוקא עם כנים?
למה להכות את המצרים דוקא בצפרדע? ציפור דעה. דעתו הטהורה של האדם, היא המעצבת את נתוני הפתיחה של ילדיו. לפרשת וארא
מצרים גאים במים, משה נמשה ממים, קורע את המים, ונופל במי מריבה, מה הסיפור של המים?
פרעה הרגיל את דעת הקהל אט אט. זה התחיל בעיוות דין קטן שלא כדאי לריב עליו כביכול, ונגמר בשעבוד ועינויים. זהירות מה"פרעונים"...
פרעה אינו רוצה שישתעשעו בחלום הגאולה, ואל ישעו בדברי שקר. כוחו של שעשוע
מדוע חוזרת התורה על שמות השבטים בתחילת סיפור הגלות והגאולה? אור האבות בשבטים ומפתח קבוץ גלויות שביד בנימין
סוד המלאך שהתגלה אל משה מתוך הסנה כהקדמה להתגלות ד' הוא גם סוד גאולת העולם שהתחילה אצל משה רבינו הגואל הגדול