הויכוח בין יעקב לעשו מלמד אותנו על היחס בין טבע לנס ובין מעשה האדם להשגחת הבורא מאיר את עינינו ומכוונן את חיינו במדינתנו
מה פשר השם חברון הלא ירושלים "חוברה יחדיו"? סוד החיבור הישראלי הנצחי שמתוכו יאיר לנו האור להמשך דרכנו
ראומה, מעכה, מדוע מזכירה אותם התורה? מדוע מסיימים בהם את הקריאה בראש השנה? עומק מלכות ד' על ישראל והעולם
מימד האדמה נדחק בתעמולה סהרורית שהטיפה לגלובליות מדומיינת אבל הקב"ה התחיל את היהדות כולה בהליכה לארץ ישראל
תפיסת הביחד איננה שמורה לעיתות מלחמה בלבד. זוהי התפיסה הישראלית העמוקה של היקום כולו שמתחברת ליעודנו הישראלי בטבור
יעקב אבינו סבור היה שהפוליטיקה הנחשית של שמשון תושיע את ישראל עד שהבין שמהקונספציה הזו לא תצמח הישועה
אחרי הטבח בשמחת תורה עם ישראל מוכרח לצמוח מחדש להצמיח מתוכו עלי גאולה רעננים עם בשורה חדשה לגמרי ולא למחזר
כשמתבוננים לעומק כוחו של יוסף הצדיק ולעומק משמעותו של חג החנוכה מגלים שמדובר בראיית עיניים של תורה
אחיו מכרו אותו עד כי נעשה עבד במצרים, שם הוא מושלך לכלא בעלילת אונס, איך הוא עוד ממשיך לחלום? איך הוא לא נשבר?
מה הקשר בין החתת שנפלה על עמי כנען, בנות חת, והמחתה של הכהן הגדול ביום הכיפורים. כוונון של הגבורה הישראלית
התורה מספרת את סיפורו של יעקב אבינו שמגיע לבאר בחרן באריכות ובפירוט רב כי בסיפור התמים הזה גנוז סודנו סוד גאולתנו ותיקון דורנו
כיצד תיראה ישראל שלאחר המלחמה? במובן מסוים אנו קצת דומים לאברהם אבינו שלא היה מי שינחיל לו את הדרך החדשה
אברהם מתעקש לשלם את מלוא מחירה של מערת המכפלה וכמוהו נוהג דוד המלך בקניית הר הבית. זהירות ממתנות וכספי סיוע
ישמעאל מצחק את יצחק אבל שרה אימנו קולטת את זה בזמן ומצוה בדבר השם על גירושו. הם מהתלים בנו שנים וזה חייב להיפסק
מה לומדים מרוח הלחימה של אברהם אבינו? איך עם של חסד, ינצח אויב כל כך אכזרי? איך מתחזקים אל מול חוסר הוודאות?
התמודדותו המוטעית של נח לאחר המבול, מלמדת אותנו כיצד לנהוג לאחר כל מה שהתרחש בשמחת תורה. התנערי ישראל מעפר קומי
מלחמתם של ישראל היא מלחמה בעבור העולם כולו לתיקונו וטהרתו המוסרית. אין צודקת ממנה. הטוב מוכרח לנצח
נסתמו עיני ישראל ונסתמו עיני יעקב שכבדו מזוקן ובכל זאת הוא רואה, מה פשר סתימת ופתיחת העיניים ואיך זה קשור לגאולתנו
התבוננות בדרכו המיוחדת של הרב חיים דרוקמן זצ"ל - אהבתו המוחלטת לכלל ישראל, הנהגתו הציבורית והסנגוריה על הכלל
ידע ועמדת כח ואפילו שליחות אלוקית לא יספיקו להביא גאולה אם לא נדע להסביר את עומק התורה והדרך כך שיתקבלו בלבבות
השמש שקעה לפני הזמן בשבילו וזרחה לפני הזמן בשבילו, כך זה אצל יעקב אבינו שרומם את החומר עד שהפכו לרוחניות מתוקנת
מדוע מתנדב יעקב לעבוד שבע שנים? למה מתעקש לבן להשיא לו את לאה? אז מה אם רחל היא הקטנה? סוד המהלך הישראלי
מדוע עושה התורה ענין מזה שיעקב מבשל, למה עשיו כל כך מדוכא, ואיך מתבצעת עסקת הרת עולם וגורלית כ"כ סביב תבשיל עדשים?
המלאך המבשר לאברהם על הולדת יצחק עושה שריטה בכותל וגם משה נוהג כך כשהוא מבשר לפרעה על מכת ברד. מה הענין?
פוליטיקה שמתנהלת כמסחר של אינטרסים היא בדיוק התרבות הכנענית בה נלחם אברהם אבינו עד לניצחון הגדול
כשאין לנו נביא אנו נאלצים לנסות ולבחון מה הקב"ה אומר לנו באמצעות האיום האיראני מתוך לימוד תורה והתבוננות לאומית פנימית
כשנדמה לאדם שהגיע אל החוף ונגמרה הקרקע היציבה מתחת לרגליו דוקא אז הוא הזמן להתחדש מבראשית באור חדש וגדול
מדוע מצוה יוסף הצדיק לחנוט את יעקב אבינו? מה הוא צריך את זה? ולמה רק המצרים מספידים את יעקב? איפה ישראל?
כשנודע ליעקב אבינו שיוסף בנו חי הוא מקבל חיים חדשים על אף שבמציאות לא השתנה דבר מלבד הדעת שהיא בעצם החיים עצמם
עבודת השם בלתי מאוזנת אפילו של ענק עולם כיוסף הצדיק הביאה אותו ואת אחיו ואת עם ישראל לגלות מצרים. היזהרו מאובססיה
מה כל כך מיוחד באלה, עד שיעקב אבינו טומן תחתיה את פסילי שכם במקום לבערם מן העולם, ואיך זה קשור להר גריזים?
אחרי חזון הסולם שמלאכי אלוקים עולים ויורדים בו, בוחר יעקב אבינו להעמיד דוקא אבן דוממת לכאורה וליצוק שמן על ראשה? מה הקשר?
חייו של יעקב אבינו מלאי סיבוכים בתוך תעלות החיים המוגבלות בשעה שברכתו דוקא פורצת גבולות. איך זה הולך ביחד?
תכשיטיה של רבקה אימנו רומזים לקבלת התורה והשאלה היא מדוע רמוזה התורה דוקא אצל רבקה בת בתואל אחות לבן הארמי
החסד הגדול של אברהם אבינו מוכרח להתחבר עם גבורת יצחק ולהתאזן ברחמי יעקב כי אחרת באה ותרנות לאומית מסוכנת
מיהו אותו עיט שמופיע בה"א הידיעה בברית בין הבתרים? כיצד הוא משפיע על ההסטוריה? ומדוע מכנה אותו התורה בשם המיוחד הזה?
דורו של נח נמחה במי גפרית רותחים אז מדוע לעשות את התיבה בה ניצל נח מעצי גופר המזכירים את אותו חומר בערה בה נמחה דורו?
האור של ארץ ישראל הולך ומאיר את נשמותינו ומביא אותנו לאחדות פנימית עמוקה, אך היא זקוקה למוליכים שיגלוה גם בחוצות ישראל
מידת היסוד עומדת במרכז גאולתנו לא רק במובן של קדושת המשפחה אלא גם במובן ההתקשרות של כל רבדי החיים אל הקודש
תורת האור הראיה והעין של יוסף הצדיק היא אשר העניקה לחשמונאים את הכח להכניע את עוצמת היונים שהחשיכו עיני ישראל
היכולת לראות איך מתוך החושך וסיבוכי החיים יוצאים האורות היותר גדולים נבנית על ידי יוסף הצדיק ומונחלת לעם ישראל לדורותיו
מה ראה יעקב אבינו דוקא בהגיעו לשלמות הרוחנית הגדולה לעסוק בהקמת שווקים למכירה בזול ואיך זה קשור לזה שקבע תחומין לשבת
האמונה וגילוי האור הפנימי שבחיינו הופכים את השגרה היומיומית הרדומה והמשעממת לחוית חיים מלאי אור ושמחה מתחדשת
לפעמים אנו חשים שהשערים נעולים והשוער הלך והלוואי וידענו את סודם של שערי הברכה והיכן הוא המפתח לפתיחתם
ההתרבות והתרבות הישראלית באות בשורשן מאיכות אלוקית עילאית שמתפרטת כמותית לגוונים אינספור ומאירה את העולם
כשעם ישראל פועל באמונה לגילוי אור ד' בעולם זוכה הוא על הדרך לאור מיוחד שמרומם את השיח ומעניק חוזק יציבות והרמוניה חברתית
דוקא כשהסביבה אינה מחזקת והמציאות חובטת וחובלת זה הזמן להתחזק עוד יותר באמונה ולפתוח למרות הכל את מעיין השפע
כח ההסברה עומד במרכז גילוי האמת המוסרית הישראלית, אך כשהוא מתחיל לשרת אינטרסים הוא פועל כבומרנג מרסק ערכים
קריירה אינה הגשמה עצמית אלא החלשה עצמית וכשזה מגיע לחיי עם והמנוע הציבורי מזייף מוכרחים לחזור ומיד לעוגנים ערכיים
מדוע לסיים את חומש בראשית הוא ספר היסוד של האמונה הישראלית בסתימת הקץ וסתימת עיניהם וליבם של ישראל? מה המסר?
כשיוסף מתגלה לאחיו הוא זה שמנחם אותם ולא להיפך, מהיכן הביא את הכח המדהים להכיל את מכירתו על ידם באופן כה אצילי
יוסף מסכן את חייו והולך אל אחיו כשהוא יודע שהם ויתרו עליו משום שהוא מבין שאם גם הוא יוותר עליהם יבוא החלום הישראלי לקיצו
הכרעת תרבות עשו וממשיכי דרכו תבוא מגילוי הגדלות הנשמתית של תורה עד שלא יהיה ניתן עוד להטיל ספק בדבר מעלתם של ישראל
השבת משיבה אותנו למקום שלנו לעצמיותנו המיוחדת אל חלון ההתגלות של אור האינסוף המרחב והחיים בתוך נשמתנו
יכולת הקישור של המוסר האלוקי עם העולם הטבעי שנבנתה על ידי האבות מתקדמת מדור לדור ומגיעה לשיאה במשיח אלוקי יעקב
קדושת ברית המילה פותחת את עיני אברהם ושרה והם זוכים למכפלה האלוקית המחברת את האלוקי והארצי באחדות אורגנית
בסדום "קידשו" את סד החומריות האנוכית האטומה ואת זה בדיוק משיח מתקן כשהוא פורץ מתוך סדום ושובר את חומות היאוש והרוע
פרשת מלחמות מלכי הרשע והתערבותו הפעילה של אברהם אבינו לא היתה רק מבצע להצלת לוט אלא תרכיז ההסטוריה העתידית
היונה מחפשת מנוח אך לא בתיבת נח. מרירות הזית שקטפה במו פיה חביבה עליה הרבה יותר. על רגיעה נפשית והשראת שכינה
היחודיות הלאומית הישראלית רק מרוממת את אהבת כל האדם ומחזקת את האגודה הכללית האוניברסלית של האנושות כולה
הקץ הסתום נועד לפתח את האמונה הישראלית עד שתגיע ליכולת הכללה שתדע לסקור את המציאות בראיה כוללת ולגלות את סודה
יוסף כולל את תורת הנגלה והנסתר ויהודה יודע למזגם באחדות מופלאה של שמים וארץ שמתגלה בהופעה אמונית מלכותית
כמו יוסף הצדיק גם החשמונאים מתחברים לפך הקטן הוא הנס בראשית נצנוצו ועושים מהפך שדורש אחר כך ישוב והרחבה
המריבה בין יוסף לאחיו היא מריבה של אחוות ישראל עמוקה שבהתפרטה לרכיביה היא מתגלה בתחילה כמו כוחות מתנגדים
מי שחולם ואינו נאבק למימוש החלום כאילו לא חלם. רק המתאבק בעפר המציאות למימוש חלומו יזכה להתגלות אורו הפנימי
יעקב אבינו חולם על החלום על היכולת להתרומם לשמי שמים ולמשוך אורות אל המציאות הארצית המשוועת לתיקון והתחדשות
סגולת ישראל באה לידי ביטוי בניהול החיים החברתיים הלאומיים בארץ ישראל מתוך חיבור לאידיאל האלוקי העילאי
קרב רוחני אדיר מתנהל בין אברהם לעפרון בפתח גן עדן ונצחונו של אברהם הוא נצחון הזוגיות שסודה כסוד המכפלה
בנים זה לא רק ענין ביולוגי אלא המשכת חיים של אמונה אלוקית המהווה את עצם זרימת חיינו וממשיכה בנשמת הבנים לנצח
האמונה בד' כרוכה באמונה בהבטחת הארץ לישראל. בלי ארץ ישראל השלימה הכל מתערער. נחזור בתשובה לתורת הרב צבי יהודה
אתה מדבר והם נראים כמו קירות אתה מוכיח והם מגיבים באדישות בכל זאת המשך לדבר ולהאמין בנשמת האדם ויכולתה להתעורר
יפרוט אור בראשית על מיתרי כנורות נשמותינו ותתנגן בעולם המנגינה הישראלית שאינה אלא יובל המוביל את העולם לשורשו באור ד'
המילה נפתלי פירושה עקמומיות פתלתלה אז מדוע בחרה רחל אימנו לקרוא לו כך? ואיך זה שדוקא הוא נחשב לשבע רצון ומלא ברכת השם?
מדוע נאמר מאשר ולא לאשר? שמן מבטא חכמה אז מדוע נאמר וטובל בשמן רגלו? וכי היתה לו רגל חכמה? האושר האמיתי בחיים
מי שצריך לעשות דבר הנוגע לכלל ישראל, מחוייב הוא שלא להשגיח כלל על עניניו הפרטים. כח שבט גד שבנחלתו נטמן משה רבינו
החזון בא מרוב ענין. כדי לראות צריך לרצות כי אדם רואה רק את מה שהוא מעונין בו ומרוכז בו זהו כוחו הגדול של יוסף הצדיק עלי עין
כשיעקב קובע את ברכת הבנים כאפרים וכמנשה הוא מעצב את דרכי ההתמודדות היהודית עם הגלות הארוכה עד ביאת הגואל האחרון
מדוע נשא יעקב שתי נשים? למה האימהות פוצלה בין רחל ולאה אשר בנו שתיהם את בית ישראל? תיקון העולם בחיבור הנגלה והנסתר
דוקא הוא שחושיו לקויים היכה בפתח מערת המכפלה את עשו שטען שלא מכר את חלקו הפשוט. כוחו של דן הוא העוצמה שביהודי הפשוט
לגשת זה לא רק תזוזה גופנית אלא פעולה רוחנית עמוקה כיהודה שניגש וגילה את האור כך גם אנו נקראים לגשת אל האור שלנו בלי לפחד
יוסף הצדיק מתקן במצרים את התיקון המשיחי שיעשה המלך המשיח כשיהפוך את היצר והתאוה לכח אדיר של קדושה
שניהם בני בינה זה בתורתו וזה במסחרו ושניהם תוקנו על ידי לאה אימנו שבמסחרה בדודאים חיברה את הבינה הפנימית למלכות ולמסחר
האיזון המדויק שבין בטחון והשתדלות בין הכל צפוי לרשות הנתונה האיזון של שנתיים ימים יום שמימי וארצי כאחד יביא את הגאולה
זרקו אותו לבור מכרו אותו לעבד העלילו עליו והכניסו אותו לכלא, והוא יוצא חדש ונקי מכל מרירות?! איך הוא עשה זאת? מידת ההשתוות
הצדיקים מוכנים להישבר למען האידיאל האלוקי ביודעם שבזה תלויה תקוות תיקון העולם. זהו כח יוסף הצדיק וכח החשמונאים
האידיאל הטוב והקדוש ייבנה רק על יסודות מעשיים טובים וישרים ואלה יופיעו רק אצל מי שרואה את הטוב בכל המציאות המעשית
תמר מבקשת להידבק ביהודה בן יעקב והיא זו שמתקנת אותו ומכוונת אותו לגלות את האור הצפון בתוכו לגאולת עם ישראל
הם שני השורשים הכלליים של זרמי החיים הגדולים השופעים וגועשים בעם ישראל שאנו עסוקים בחיבורם עד לעצם היום הזה
מוכרחים להקשיב לנוער בלי להתבלבל מהשמרים המעורבבים ביין הצעיר שלהם כי דבר ד' להתחדשות ישראל יוצא דוקא מפיהם
שני רצונות פועלים באדם: הרצון למנוחה שלוה והרצון להתקדמות תמידית. האושר גנוז במיזוגם לאחד. מאמץ שהוא מנוחה
קול ד' דופק מתוך ליבנו לכן נזהר יעקב אבינו מדפיקה רוחנית עוצמתית מידי ובחר בליקוט ניצוצות בהילוך הסטורי איטי ששיאו בתקופתנו
מי שיכולה היתה לתקן את מידת הדין הקשה של עשו היא דוקא דינה שהיתה דין כלול ברחמים מידת מנהיגותו הגואלת של דוד המלך
נקיעת כף ירך יעקב רומזת לגלויות עם ישראל וגיד הנשה ליום תשעה באב אבל בדורנו דוקא בגיד הנשה מצוי התיקון הגדול של ישראל
כשהדור נדחף מפנימיותו לעלות קומה רוחנית ומעשית אי אפשר לעצור זאת מוכרחים ללכת קדימה אל השלב הבא בגאולה
מתי יש לומר את האמת הישראלית הגלויה ומתי לנהוג בפתלתלות יעקובית סבלנית להולכת אור ד' במציאות הארצית המסובכת
כבוד האשה אינו רק ענין של יחסי גברים נשים אלא גם של כבוד האומה וערכיה. פגיעה באשה רק בשל היותה יהודיה היא פיגוע לאומני
מגלה לנו הרב חרל"פ שיצחק תכנן שתי ברכות לשני בניו ובסופו של דבר יעקב לקח את שתיהן, כשהנסתרת שבהן התגלתה בראובן
תפילה מתרגשת מליאת אהבה מחוברת עם הקביעות המוסרית התורנית יוצרת את השלימות הישראלית שגואלת את כל ההויה כולה
כל זמן שרחל ללא בנים היא בסכנה ליפול בידי עשיו, אם השכינה הקדושה ללא בנים היא בסכנה, מדינת ישראל אינה יכולה להיות עקרה
בדרך כלל רגליים נושאות את האדם אז איך יעקב נושא את רגליו? ריקנות מביאה חולשה, תורה מביאה עוצמות מעשיות בלתי צפויות
אומר הרב חרל"פ: הסולם מחבר ומהפך את ירידות ישראל לעליות נפלאות והוא עצם נשמת כנסת ישראל רק צריכים להתחבר לעצמנו
לוז הוא שמו הקדום של הר המוריה וגם שמה של העצם שאינה מתכלה לעולם הרומזת לאיתנות הישראלית הנצחית הגוברת על כל
יצחק מריח בבגדיו של יעקב את ריח הקטורת, גן עדן, שדה אתרוגים, עץ הדעת, וירושלים עיר הקודש, ומברכו. מה הקשר בין כל אלה?
רבקה אימנו מלמדת את כולנו שגבורת הגאולה מחברת את גבורת יצחק התורנית העילאית לגבורה מעשית פוליטית לשם תיקון העולם כולו
גויים יכולים לגור בארץ אם אינם מורדים במדינה אבל אנחנו צריכים לשכון בארץ להתחבר לעומק חייה לאור השכינה המאיר בה
תפילת יצחק אבינו שדבק באשתו בקדושה ולא היה מוכן להחליפה באחרת על אף עקרותה היא שורש מהפכת הקדושה בעולם
לאה היתה מיועדת לעשו לפני שקלקל לכן הוא עייף והיא לאה אבל הוא טעה במידתו והיא ניצחה במידתה, מיתוק מידת הדין
מי שמבין נכון את סוד האהבה היהודית הקדושה ידע לבנות זוגיות שרק הולכת ומתעצמת ומתמלאת באהבה יותר ויותר לנצח
הכהן הגדול בקודש הקודשים מתפלל שישראל לא יקחו מתנות מהגוים. מה הלחץ? למה זה חשוב? ריכוז במקור החיים העצמי
הרצון החזק האיתן המתעקש שאינו שב לאחור מפני שום מכשול ואינו נשבר הוא אשר מנצח את החיים ומביא את האדם למחוז חפצו
שרה אימנו בצניעותה ונביאותה מביאה לעולם התהוות מחודשת של החיים בעומקם האלוקי, היא אם כל חי החדשה המתקנת את חטא חוה
האם מותר לעשות סימנים כמו אליעזר בחפשו אישה ליצחק? אם הולך בקלות ומהר, האם זה אומר שהקב"ה מרוצה מהמעשה?
פתח גן עדן שבמערת המכפלה הוא הפתח לחיבור עם ישראל אל הנשמה היהודית שלו והארת אור האידיאל האלוקי במדינת ישראל
האשל שנטע אברהם יורד עם יעקב למצרים והופך לבריח התיכון במשכן שקושר ומחבר את כל אומות העולם. האור הגנוז באדמת באר שבע
אברהם צוחק משמחה. שרה צוחקת בחוסר אמון. לילד קוראים יצחק. ישמעאל מצחק את יצחק. מה פשר חגיגת הצחוק הזו?
דאגת שרה לביתה ממוזגת עם נטית אברהם להאיר לכל, מייצרת את האיזון הישראלי השלם והנכון, האיזון החסר היום במדינת ישראל
איך אברהם מעיז לומר לקב"ה באמצע ההתגלות, שימתין לו כי באו אורחים? ועוד בזכות זה הוא זוכה לגלות את מערת המכפלה?
למחשבה יש כח לתת צורה חדשה למציאות, לא רק לפני המעשה אלא גם לאחר שהפעולה כבר בוצעה, בכח המחשבה לחזור לאחור ולתקן
העולם נראה לנו פתוח וגלוי לעין כל אבל האמת היא שהוא כמו אוהל המכסה על כל הטוב וצריך לדעת למצוא את הפתח אל האור
שכם נתפסת כעיר ערבית, אבל שם הוא יסוד הבטחת ארץ ישראל, שבועת התורה, הערבות ההדדית, ואחדות העולם באחרית הימים
כל מצוות התורה תלויות בארץ ישראל אבל התלויות בארץ הן יסוד הכל בחינת "קרקע" התורה והשאר הן בחינת "מטלטלין"
הגדרת החיים של יהודי אינה מסתיימת בנשמתו וגופו אלא באדמת ארץ ישראל שתחת רגליו שהיא אשר מחיה בו את נשמתו האלוקית
האירופים נלחמים במצות מילה ובריבונותנו על הארץ אך אושרם של כל יושבי תבל תלוי בשפע האלוקי בישראל על ידי מילה וא"י
האם באמת לכסף אין ריח? אברהם אבינו לא חשב כך, ובזכותו זכינו לחוטי ציצית ורצועות תפילין. קדושת הכלכלה הישראלית
אנחנו צריכים לחשוב ישראליות להרגיש ישראליות לחיות חיים ישראליים קדושים ובזה תתגלה ותופיע ברכתנו האוניברסלית
יכולת האדם לנוע פנימה לתוכיות עולמו הרוחני והחוצה אל העולם החברתי שסביבו בכוונון נכון, קריטית להצלחתו האישית ולגאולת הכלל
אלו שתי קשתות שמופיעות יחד וסדר צבעיהן הפוך. מה פשר הצבעוניות הזו? ומדוע היא נחשבת לגילוי שכינה? קשת - לא מה שחשבתם
האחדות המעוותת של דור הפלגה שפעלה נגד אחדות ד', הביאה לפילוג הגדול ביותר בהסטוריה. מקור האחדות האמיתית בד' יתברך
יש שטועים לחשוב שעבודת השם היא ענין של ציות, זו היתה הטעות של נח, אבל אברהם אבינו הבין שזו עבודה של יזמה ואחריות
כשברכה באה במבול שלא לפי יכולת הקיבול של המקבל היא הופכת לקללה והדרך להפכה שוב לברכה כמוסה בסוד תיבת נח
התורה וישראל מכונים ראשית, מדוע? וכי העולם נברא בכוחנו אנו? והרי אנחנו רק אנשים נבראים. סוד האוניברסליות הישראלית
יחודו של האדם בכח הדיבור, כל פתיחת פה בקודש, פותחת אלפי צינורות של אור חדש, אז מדוע יחודיותו מכונה נפש חיה כמו שאר הברואים
הכח להתחדש ללא הפסק בא מהבנת הבריאה כמציאות של תנועת חיים תדירית שהויתה מתחדשת בכל רגע מחדש